Gregorios Johannes Bar Hebreaus

 

Getuigenissen van de geleerden van de Syrische Kerk van Antiochië met betrekking tot synoniem: Arameeërs/Syriërs

 

Aanmelden voor nieuwsbrief

 

Een vraag: Wie waren de vroegere Assyriërs? Waren ze simpelweg één etniciteit of samenstelling uit verschillende volkeren?

 

Wie gaf hen de naam en maakte hen bekend als,, Assyrische” Christenen?

 

SUA/WCA en het toelaten van terrorisme

 

SUA/WCA: Internationaal syndicaat van haatzaaiers

 

Arameeërs van Irak

 

Arameeërs van Turkije

 

Arameeërs van Syrië

 

Aramese geschiedenis, cultuur en taal, een zesdelige interview.

 

Kolonialisme, "Assyrianisme", terrorisme, occultisme, de ondergang van het Aramese volk in het Midden-Oosten en hun Diaspora

 


 

 

Geestelijke (broeder) moord op Mgr. J. Y. Cicek

 

3-1-20105: De brief van Mgr. J. Y. Cicek aan  alle bisschoppen en de patriarch (3-1-2005)

 

23-1-2005: De brief van Mgr. J. Y. Cicek aan Matta Rohom over zijn vijandschaap jegens het diocees midden-euorpa (23-1-2005)

 

4-6-2005: De brief van Mgr. J. Y. Cicek aan de Patriarch over de onbeschoftheid van priester Emanuel Aydin uit Oostenrijk (Wenen) (4-6-2005)

 

2-3-2005: Nieuw Bestuur in Oostenrijk: Brief Mgr. J. Y. Cicek aan de overheid en aan de nieuwe bestuur (2-3-2005)

 

Het Aramese volk: Het Aramese volk (niet te verwarren met 'Armeniërs') spreekt Aramees, de taal van Abraham, Mozes en Jezus Christus. Zij zijn het inheemse volk van wat in vroegere tijden 'Aram-Nahrin' werd genoemd en in onze dagen bekend is geworden onder de naam 'Mesopotamië'

Sommige Arameeërs noemen zich in onze dagen "Assyriërs", dit vanwege de haatzaaiende geestelijke koloniale activiteiten van de Westerse missionarissen en diplomaten in het Midden-Oosten in de 16e en 19e eeuw. Andere Arameeërs zijn bekend geworden als "Chaldeeërs".  Ze zijn echter allemaal Arameeërs. Overal waar U het woord "Assyriërs" tegenkomt dient U het als Arameeërs te lezen. In Turkije zijn de Arameeërs bekend geworden als “Süryani” en in Arabische als “Al-Suryan”


 

Brief Mgr. J.Y. Cicek aan de Patriarch en alle bisschoppen

 

Date: 3-1-2005

 

 

 


 

========Nederlandse Vertaling======

Verdedigende reactie

Over de algemene rapportage van het comité bisschoppen

betreffende het diocees Midden-Europa

 

Onder leiding van zijne hoogheid mor Eustateus Matta Rohom, metropoliet van Cizire (Tigris) en Eufraat in Syrië kwam in de stad Brussel aan op 4-11 Oktober 2004.

 

In overeenstemming met het besluit van de heilige Synode van de Syrisch Orthodoxe kerk van 2003, kwam het comité bisschoppen op de datum 4.10.2004 onder leiding van zijne hoogheid mor Eustateus Matta Rohom van Cizere en Eufraat samen met mor Severius Malke Murad, patriarchale vertegenwoordiger in Jeruzalem en Jordanië en de secretaris van de Patriarch mor Athanasisu Elio Bahe naar het diocees midden-europa. Gedurende een week hebben de drie hooggeëerde bisschoppen vergaderd met de geestelijken en kerkenraden van het diocees en startten (hun missie) in de stad Brussel, daarna kwamen ze in Zwitserland en Wenen en hebben hun opdracht voltooid in Nederland die het centrum van het diocees vormt.

 

Voor het begin van januari 2004 was ik speciaal aanwezig in het hooggeëerde Patriarchale huis om onder leiding van onze patriarch te praten met de leden van het comité bisschoppen en hen de bekende fouten te laten zien die ze hebben gemaakt tijdens hun bezoek aan het diocees. En toen ik in deze hoop zat uit te kijken en te wachten, heeft op 9de van de maand overhandigde mij de voorzitter van de comité bisschoppen mor Eustateus Mata Rohom het rapport, in het Arabisch, van hun onderzoek en het bezoek aan het diocees midden- Europa in het Patriarchale huis Mor Afrem in de aanwezigheid van Zijne Heiligheid Patriarch. Meteen na het overhandigen van hun rapport aan mij, heb ik hem gevraagd in het bijzijn van Zijne Heiligheid Patriarch om met hem en zijn vrienden te praten over hun ongepaste gedrag die ze hebben laten zien in het diocees om mij te verdedigen en hun rapportage van antwoord te dienen die het verdient: Maar gingen direct weg en wilden hierover niet praten. Nadat ik terugkeerde uit Damascus vernam ik dat Zijne Heiligheid patriarch de hoofden van de diocesen van de Syrisch Orthodoxe kerk, de geëerde bisschoppen, naar Damascus ontbood, om over de rapportage van de leden van het comité bisschoppen omtrent het ontbinden van het degelijke/vrome diocees Midden- Europa in België/Frankrijk en Zwitserland/Oostenrijk hun mening te horen: Toen ik hiervan hoorde, stuurde ik onmiddellijk een brief aan Zijne Heiligheid Patriarch en een kopie aan de hooggeëerde bisschoppen, de hoofden van de diocesen, voordat ze Zijne Heiligheid Patriarch zouden antwoorden; wilde ik het kwestie van het ontbinden van het diocees Midden- Europa stopzetten tot de komende vergadering van de Heilige Synode in overeenstemming met de (kerkelijke) wetten. Op het ogenblik is het noodzakelijk dat ik kritiek schrijf over de daden van de leden van het comité bisschoppen die onwettig zijn (en) over hun foute ideeën /gedachten in het bijzonder over hun wensen betreffende het verdelen van het diocees Midden- Europa en denken in het geheel niet aan het klooster St. Afrem of dat de kerken in Nederland in staat zullen zijn deze te onderhouden. Wat bezielt deze mensen onder hooggeëerde bisschoppen om het diocesen van het Westen aan te vallen en deze te fragmenteren? Zijn er dan nooit problemen binnen de diocesen van Syrië en Libanon en waarom worden zij niet verdeeld en wij die van Europa wel? Om deze redden wil ik in het kort als antwoord op deze aanval, de hooggeëerde bisschoppen, de hoofden van de diocesen van degelijke informatie voorzien omtrent de situatie van de degelijke diocees midden-europa:

 

1. Het comité bisschoppen kwam aan in de stad Brussel: Onmiddellijk wilde het hoofd van comité bisschoppen, zijne hoogheid Eustateus Matta Rohom, om in de kerk van Brussel te praten om de wettelijke reden van hun komst toe te lichten en informeerde zijne hoogheid eerste de aanwezigen over zijn komst: Omdat het aantal gelovigen in dit diocees is behoorlijk toegenomen: en ook omdat zijn hoogheid de bisschop van het diocees is oud geworden is het nodig dat hij ook beetje uitrust: En omdat wij als noodzaak zien dat er in deze tijd iets veranderd. Wij zijn gekomen om te praten met de geestelijken en kerkenraden en verschillende organisaties en met iedereen die met ons wil praten omtrent deze kwestie in vertrouwen.

Antwoord: De uitspraken zoals deze gedaan namens het comité bisschoppen, zijn duidelijk bekend bij de gelovigen: Het eerste hoofddoel van de komst van deze groep bisschoppen was om het diocees te fragmenteren en droeg zeker niet bij tot de vrede in het diocees; maar om een algemeen onderzoek in te stellen omtrent de situatie van het diocees en om de mensen te leren kennen die problemen (en chaos) veroorzaken zoals bijvoorbeeld (de heer) Gevriye Kaplan in de stad Brussel, die sinds lange tijd zonder instemming van kerkenraden en geestelijken informatie publiceert op een achterbakse oneerlijke wrede wijze over België en is zelfs geen lid van een van onze kerken in België; samenwerkt in het geheim met Zijne Hoogheid Atanasius Elio Bahe, de secretaris van de patriarch en monnik Hazael en bisschop Avgin Kaplan om België af te scheiden van het diocees.

 

2. Voordat de officiële vergaderingen van het comité bisschoppen aanvingen met de geestelijken en kerkenraden: vroegen (de bisschoppen) mij om niet deel te nemen aan de vergaderingen wanneer ze samenkwamen met de organisaties van het diocees. Met alle vroomheid heb ik hun wens ingewilligd: later begreep ik dat ze kwade bedoelingen daarmee hadden.  

 

Het comité bisschoppen had geen opdracht gekregen van de heilige synode dat ik met hen de vergaderingen niet mocht bijwonen: Om deze reden was het niet gewenst om met de gelovigen te praten over alles in vertrouwelijkheid. Het is tegen de wet gericht dat ze weigerden om het hoofd van het diocees deel te mogen nemen aan hun vergaderingen die ze hielden met de geestelijken en kerkenraden om over de algemene situatie van het diocees te bespreken en te schrijven. Zoals het onwettig was om met mensen aan de tafel te gaan zitten en met hen te praten die geen zitting in de kerkenraden hadden die geen binding hebben met de kerkenraden en organisaties van het diocees en in het bijzonder met (kwaadwillige) mensen die rellen/problemen veroorzaken en geen binding hebben met de kerk en vervolgens hun ideeën accepteren als zoete koek (omdat het in hun straatje past) die tegen de wet (van de kerk) zijn gericht om het diocees te verdelen. Zoals in Wenen waar aartspriester Emmanuel Aydin mensen had opgetrommeld die geen enkel contact hebben met de kerkenraad en het bestuur van de kerken.

 

3. Het comité bisschoppen hebben alle gespreken die zij hebben gevoerd met de geestelijken en de kerkenraden van het diocees opgenomen op cassettebandjes van de secretaris van de patriarch. Maar niet alle uitspraken van de geestelijken en leden van de kerkenraden die hebben gesproken zijn geschreven op papier, maar alleen datgene wat zij wilden horen en wat kon bijdragen tot het ontwrichten van het diocees hebben ze op papier gezet en naar de hoofden (bisschoppen) van de diocesen geschreven.

Antwoord: De leden van het comité bisschoppen hebben duidelijk hun eigen oneerlijkheid geopenbaard tegenover dit zuivere diocees en speciaal toen ik in Syrië onder leiding van Zijne Heiligheid Patriarch met hen wilde praten en in aanwezigheid van Zijne Heiligheid wilde ik hun fouten laten zien die ze binnen het diocees hebben gemaakt, maar ze kwamen niet van hun (hoogmoedige) hoogte en weigerden te praten.

 

4. In België, Zwitserland, Frankrijk en Wenen zijn er officieel twaalf geestelijken die de kinderen van het diocees dienen. Van deze twaalf geestelijken willen slechts drie van hen het diocees verdelen: Twee in Zwitserland en een in Wenen die een tijdje terug officieel in het bijzijn van zijn kerkenraad (disciplinair) bestraft werd vanwege 17 fouten en een onbeschaafde handelswijze in een handelskwestie.

Volgens de nieuwe wetten van de Syrisch orthodoxe kerk (artikel 61), als de geestelijk zich misdraagt, wordt hij bestraft: zijn getuigenis tegenover het hoofd van het diocees wordt officieel niet geaccepteerd.

 

Antwoord en kritiek speciaal op de ideeën/mening van comité bisschoppen.

A: In de eerste cassetteband wordt door het comité bisschoppen de mening van het volk in twee groepen onderverdeeld. De eerste groep getuigt ervan dat de jongens en meisjes de kerk de rug toekeren; er ontbreekt geestelijke bases en zijn er problemen tussen de geestelijken onderling in het diocees: Dat is te wijten aan het zwakke bestuur van het hoofd van het diocees en in het bijzonder is hij het die verdeeldheid zaait in het diocees. De tweede groep die in minderheid is: getuigd van Zijne hoogheid, het hoofd van het diocees, als iemand die erg hard heeft gewerkt voor het welzijn van dit nieuwe diocees en heeft duizenden culturele boeken gepubliceerd; zijn ijver voor het bouwen van kerken en kloosters, het aanstellen van geestelijken en monniken, het aanstellen van verschillende diakens, het inzegenen van vele kerken, en het verlenen van hulp aan Syrisch Orhodoxe diocesen in nood en veel meer.

 

 Antwoord: De lezer raakt verbaasd als men nadankt over de zwakke visie van het comité bisschoppen: Hoe was men in staat om de visie van duizenden gelovigen van het diocees te horen binnen een (zeer) korte tijd en het hele volk in twee groepen te verdelen: De ene groep klaagt en de andere is positief over het werk van het hoofd van het diocees. Als het hoofd van het diocees zwakke is in uitoefenen van zijn functie: hoe was hij dan in staat om 43 kerken en klooster te bouwen in Europa en heeft duizenden boeken gepubliceerd en heeft een grote bijdrage geleverd aan de twee Patriarchale geestelijke huizen en de Syrische kerk in India in het begin van de aanvang van hun bouw; welke van de bisschoppen is succesvoller geweest in het opzetten van zulke grote projecten en tot het goede einde brengen in een nieuw diocees?

 

B: Het comité bisschoppen beweerd in cassetteband 3: Dat ze in het diocees geen goede ijverige organisaties hebben aangetroffen en ook geen instellingen die met elkaar samenwerken. Als voorbeeld van zwakte halen ze Zwitserland aan dat het Syrische volk niet in staat is om hun eigen kerken te verwerven.

 

Antwoord: De gang van zaken betreffende de organisaties, instellingen van het diocees: Het comité bisschoppen heeft geen onderzoek gedaan in samenspraak met het hoofd van het diocees; maar heeft zich volledig (en graag) vertrouwd op (kwade) visies van mensen die geen weet hebben van reilen en zeilen binnen het diocees. Welke Syrische diocees heeft organisaties en instellingen om vooruitgang te bewerkstellingen op het gebied van de cultuur en het geloof als het diocees van midden-europa? In welke diocees er een kerkelijke basis vastgelegd voor het wettelijk noodzakelijke bijeenbrengen van de kosten door alle leden van het diocees om de priesters in hun onderhoud te voorzien en de instellingen op eenvoudige wijze draaiend te houden? Binnen alle grenzen van het diocees heeft iedere kerkenraad zijn officiële statuten in het land of in de stad waar de Syrische kerk zetelt vastgelegd. Omdat de gelovigen in Zwitserland verspreid zijn over het hele land- ze zijn ver verwijderd van elkaar, waren ze niet in staat om eigen kerken te bouwen zoals in Nederland, Duitsland en België. Ze zijn ,,vergeten” te melden de aanschaf van het klooster in Zwitserland en een andere instelling die vijf jaar geleden werd aangeschaft voor het bouwen van kerken, scholen en zalen. Het grootste diocees in Syrië is die van bisschop Matta Rohom qua aantal gelovigen, wie heeft de noodzakelijke onkosten voor dit diocees betaald? Was dat zijn eigen diocees of de zuster diocesen, kerken en organisaties gevestigd in Europa en Verenigde Staten? Hoeveel financiële steun heeft Zijne hoogheid (Matta Rohom) van de instellingen uit Nederland ontvangen? Wat heeft zijn hoogheid gedaan met het 50 miljoen Syrische Ponden die hij ontvangen heeft, zoals bevestigd door de gelovigen aldaar, van de gelovigen van zijn diocees?

 

C: In de vierde cassetteband wil comité bisschoppen laten zien dat de drie monniken, dat wil zeggen monnik Musee, Monnik Isa en monnik Stefanus van elkaar dienen te worden gescheiden en hun zaak dient te worden overbracht naar de Patriarch (die verder zorg voor zal dragen).

 

Antwoord: De groep bisschopen heeft niets laten horen over de waarheid betreffende het grote kwade dat deze monniken hebben aangericht over het publiceren van smerige artikelen over het leven in het klooster van Mor Yahkub van Saroeg in Duitsland toen ze daar studeerden en over het leven in het klooster St. Afrem in Nederland in het Aramees en Duits en verspreidden de op kwade wijze via internet en hebben in Nederland op verraderlijke/smerige wijze (grote) problemen veroorzaakt. Wat is de reden dat ze terugkwamen uit Jeruzalem?

 

C: In de vijfde cassetteband van hun verslag, laat het comité bisschoppen zien dat er mensen zijn die liegen over het bestuur van het diocees: en laten tevens zien dat het hoofd van het diocees, geestelijken en de kerkenraden de monden van deze leugenaars niet kunnen sluiten.

Antwoord: Deze bewering is absoluut ver van de waarheid. Er zijn verschillende tijdschriften die worden gepubliceerd in Europa en Zweden. Het is vereist dat het comité bisschoppen ons duidelijk laat zien welke van deze tijdschriften binnen het diocees leugens heeft gepubliceerd over de (geestelijke) vaders van de Syrisch orthodoxe kerk.<<In Gods woord wordt ons verteld: leg geen valse getuigenis!>>

 

D: In de zesde cassetteband van hun verslag laat het comité bisschoppen ons zien hoe men naar de mogelijkheden moet zoeken voor het oplossen van het schuldenprobleem van het klooster St. Afrem in Nederland.

 

Antwoord: Het is verbazingwekkend dat het comité bisschoppen niets laat horen over de reden van deze schuld van het klooster St. Afrem. Ze weten (de reden) wel, maar zwijgen er doelbewust over om Zijne Hoogheid bisschop Evgin Kaplan te noemen, daar hij een vriend is van zijn hoogheid bisschop Atanasius Elio Bahe. Hij is de eigenaar van de schulden, toen hij in 2002 in zijn economische project miljoenen dollars van rijke Amerikanen heeft gekregen en van Zweden, Duitsland en kwam als laatst in Nederland aan en toen hij in Nederland aankwam vroeg hij aan enkele gelovigen financiële steun om zijn geheime project af te ronden. Op deze manier heeft hij steun verzameld van de gelovigen onder de garantstelling van het klooster. Het is 30 maanden voorbij en heeft Zijne Hoogheid geen cent terugbetaald en heeft op deze manier het vertrouwen van de gelovigen beschaamd en heeft ongeveer veertig gezinnen in moeilijkheden gebracht en boven dit alles bazuint hij nog steeds in de stad Los Angelos en zijn geweten klaagt hem niet aan om zijn diocees te verlaten en heeft de Syrisch orthodoxe in grote moeilijkheden gebracht en haar waardigheid aangetast zowel in het Westen als in het oosten.

 

D: Het comité bisschoppen laat ons zien in de zevende cassetteband dat het hoofd van het diocees zich schuldig heeft gemaakt aan onwettige zaken binnen het diocees zoals het (kerkelijk) straffen van aartspriester Emmanuel Aydin en Abdelmasih Gunel en heeft een geestelijke gewijd in Zwitserland zonder toestemming van de Patriarch.

 

Antwoord: Het hoofd van het diocees voert in overeenstemming met de kerkelijke wetten van de Syrische kerk en de autoriteit die hij heeft zijn taak uit binnen het diocees. Zij die een straf verdienen worden (dientengevolge) bestraft. Voordat een geestelijke (priester) voor Zwitserland zou worden gewijd, heeft het hoofd van het diocees twee maanden van tevoren schriftelijke toestemming hierover gevraagd bij Zijne Heiligheid de Patriarch: Maar er wordt gezegd dat deze brief is niet aangekomen bij het Patriarchaat. Normaal was het gebruikelijk dat een maand na de Heilige Synode, het comité bisschoppen het diocees zouden bezoeken en niet een jaar later. Hoe kan het hoofd van het diocees de wreedheid en schaamteloosheid van geestelijken als priester Kerim Asmar van Zwitserland, die een jaar lang brieven vol met leugens verspreid onder de gelovigen onder de naam van de Patriarch (als zou deze afkomstig zijn van de Patriarch) of aartspriester Emmanuel Aydin die tot op heden niet bekend is welke geloof hij aanhangt, Katholiek of Protestant en al zijn werken worden ingegeven door handel (geldelijke zucht) en trekt zich niets aan van de kerkleiders. Bisschop Evgin Kaplan is een van de leden van het Heilige Synode en gebonden aan de wetten en de statuten van de Synode. Heeft een zware straf uitgesproken over monnik Abgar: In deze tijd heeft hij 20 families geëxcommuniceerd. Heeft een geestelijke (priester) gewijd. Om al deze zaken die onwettig waren werd hij niet bestraft. Waar komt de discriminatie in de Syrisch Orthodoxe kerk vandaan: dat de ene persoon duidelijk onrecht wordt aangedaan en de andere die de straf verdient niets tegen wordt ondernomen?

 

E: De achtste cassetteband van het verslag van de bisschoppen comité legt uit: voor de geestelijke en culturele toekomst en uitbereiding van dit diocees en voor de vrede tussen alle groepen en eenheid van het diocees, is het goed – vanwege het grote aantal gelovigen – om België /Frankrijk af te scheiden met als centrum Brussel. En Zwitserland en Wenen met als centrum St. Avgin Klooster 

 

Antwoord: Deze mening van het comité van de bisschoppen laat duidelijk zien dat hun hoofddoel merendeel was om, tijdens hun bezoek aan het diocees: het diocees Midden-Europa te fragmenteren. Het is bekend dat een ander comité bestaande uit drie hooggeëerde bisschoppen onder leiding van Mor Theofilius George Saliba was gevormd om te onderzoeken, te kijken naar de problemen in het diocees Duitsland in de maand augustus 2004. Iedereen die de discriminatie wil begrijpen van de zaken, het onderzoeken, het bezoek en hardwerken van beide comités van de bisschoppen of het rapport leest van het onderzoek van beide comités: Zal heel duidelijk zien de oneerlijkheid van beide comités betreffende algemene zaken aangaande de beide diocesen: Op deze manier raakt de lezer versteld van de grote nalatigheid ten aanzien van de kerkelijke wetten van de vaders (bisschoppen) van de Syrische kerk in deze tijden, in het bizonder de comité van de bisschoppen die naar Europa kwam en heeft een (grote) verdeeldheid gebracht tussen de geestelijken en de kerkenraden (en hebben alles door elkaar geschud); dat is ook de reden dat ze vergoeding weigerden van de kerkenraden voor hun verblijfkosten (hotel) en vliegtickets, gedurende hun verblijf in het diocees 

 

St. Afrem de Syriër klooster

 

Julius Yeshu Cicek

Metropoliet van de Syrisch Orthodoxen van Midden-Europa

 

Een exemplaar (wordt gestuurd naar):

Hooggeëerde Patriarchaat

Hooggeëerde bisschoppen, hoofden van Syrische diocesen

 

 


Hier kunt U zich aanmelden voor ons nieuwsbrief

 

Copyright © Aram-Naharaim Organisatie

 

Brieven aan de overheden en internationale organisaties

 

Arabische Vertalingen: الترجمات العربية

 

Aramese Geestelijke/ Lichamelijke Genocide

 

Nepnieuws over de Arameeërs:

 Arameeërs in de Media


 

 

17-5-2005: Brief George Saliba aan Emanuel Aydin om Mgr. J. Y. Cicek aan te pakken (17-5-2005)

 

26-5-2005: Brief Patriarch aan Mgr. J. Y. Cicek over Diaken Michael: Hij mag niets meer doen (26-7-2005)

 

28-7-2005: Brief Patriarch naar de Oostenrijkse minister van Cultuur & Onderwijs, de heer Anton Stifter (28-7-2005)